mycket vilja ingen ork

jag har nu varje kväll i ja.. nästan en vecka suttit och läst om LCHF-dieten, eftersom jag vill börja med någonting som innehåller mycket att det jag tycker om att äta, vilket förhoppningsvis ska få mig att hålla mig 100% till den dieten, så att jag känner några resultat. Jag har tänkt att jag ska börja dra ner på kolhydraterna nu, men inte ge mig in på någonting helhjärtat förrän jag varit hos en dietist, och har nu fått tid den 11/7.
Men satt nu och läste en del kommetarer folk har skrivit om dieten. Och här kommer en som gjorde mig hyffsat motiverad, med tanke på hur mycket problem med magvärk jag haft senaste åren: (detta var skrivet i april)

Hej! Jag har hållit på med lchf-programmet sedan 14 mars i år, alltså inte särskild länge. Vikten har inte minskat, men det kanske beror på att jag inte har alldeles för mycket att ta bort längre. Syftet var viktminskning, men de positiva effekterna jag fått hittills gör att jag vill fortsätta med programmet, kanske livet ut. Vad är dessa effekter då? Jo, problemen med magen har helt försvunnit. Jag har aldrig ont längre, inte ens i gallan som tidigare. Min irriterade tarm har lugnat ner sig (av läkare diagnostiserad).Inga gaser och ingen uppblåshet. Magen sköter sig som en klocka. Jag har fått ett energitillskott som jag inte trodde var möjligt samtidigt som jag efter år av problem med sömnen sover som en gris. Som resultat av bättre sömn har minnet blivit bättre, samt koncentrationsförmågan skärpts. Jag har kommit ifrån mitt ständiga behov av att äta konstanst eftersom blodsockret inte sjunker som det gjorde förrut. Dessa blodsockerfall resulterade i illamående och kräkningar om jag inte åt mycket täta mål. Efter ca 3 veckor med kosten hade exemet i mina händer försvunnit. Men av alla dessa effekter är ändå magen och blodsockret det viktigaste. Det känns helt underbart att kunna leva ett normalt liv, vilket jag inte kunnat göra under väldigt lång tid. Jag kan bara rikta min tacksamhet till alla dem som arbetat fram råden och aktivt fortsätter att ge mig råd med den nya kosten.


Jag är dock lite smått tveksam till allt fett som är tillåtet. Men väljer man rätt ska det tydligen fungera bra, men har läst mycket olika angående viktnedgång, vissa går inte ner alls, medan det går ganska fort ner för vissa. Självklart är sånna här saker individuella, så jag kan ju inte veta förrän jag provat. Men ett stort plus vore ju att få slippa den här hemska smärtan jag har i magen då och då, som tex NU..
Så nu ska jag bara vänta och se vad dietisten säger. Ska bli spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0